Kevin Van Staeyen en Philip Masure zijn voor TIM Theater twee grote coronahelden. Ze stortten zich vorige zomer in een groot avontuur waar zowel wij, opdrachtgevers als het grote publiek ontzettend hard van hebben genoten! En dat gaan we blijven doen, want onze online voorstellingen zullen beslist een blijver zijn.
Kevin is al jaren een Inspinaziemuzikant. Hij is een muzikaal genie (ook een genie toutcourt eigenlijk) en leeft dat onder andere uit bij Neonerd.
Voor dit project nam hij een van zijn partners onder de arm. Philip is all round muzikant en een internationaal vermaarde gitarist (o.a. Laïs, Urban Trad, Eimear Quinn,…)
Marc ging met hen rond de tafel zitten en blikt terug…
Ik zit rond de tafel met Kevin en Philip van Neonerd Productions. Zij verzorgen de techniek van onze online voorstellingen. Dit betekent dat zij streamen via Youtube in de studio. Wij spelen volledig coronaproof, ieder voor zijn eigen camera. Kevin speelt daarenboven piano in een aparte kamer, net naast de regiekamer waar Philip en Roderik beeld en klank mixen, de achtergronden voor de greenkeys bepalen, de computers en de interactiesoftware bedienen…
We wilden vooral iets doen waarbij we het digitale aspect niet gingen wegvlakken, maar net gingen uitpuren.
Jullie zijn beide professionele muzikanten, hoe komen jullie erbij om opeens online voorstellingen te faciliteren?
Kevin: Net als bij TIM Theater was onze kalender van de ene dag op de andere opeens volledig blank. Met TIM kreeg ik de kans om online mee te spelen.
Philip: Iedereen ging online. We zagen veel maar waren zelf nooit 100% tevreden van de kwaliteit. We zijn beiden nerds op technisch vlak dus vrij snel ontstond het idee om het zelf aan te bieden: wij kunnen dit beter, anders! We wilden vooral iets doen waarbij we het digitale aspect niet gingen wegvlakken, maar net gingen uitpuren.
Kevin: We zijn er onmiddellijk ingevlogen. De bovenverdieping in mijn huis stond leeg, de ideale plek dus voor een studio.
Philip: We hebben letterlijk onszelf heruitgevonden, heel veel dingen opgezocht, vergeleken, uitgeprobeerd. We hebben ons eigenlijk ondanks, of is het dankzij corona, keigoed geamuseerd.
Wat maakt in jullie ogen het concept van online improvisatietheater van en door TIM/ Inspinazie zo uniek?
Kevin: Wij nemen tegelijkertijd op met 4 verschillende camera’s op dezelfde locatie, wij spelen en improviseren mee via het mixen, we gebruiken achtergronden op maat enz.
De opdrachtgever kan ons vooraf beelden toesturen van op en rond hun fysieke locatie. Toeschouwers zien dan hun eigen bureau, hun koffiehoek, de parking,…
Het gebruik van de interactieve tool (Mentimeter) is ook een meerwaarde. Mensen kunnen anoniem suggesties geven. Het was voor de spelers ook even wennen maar nu gaan ze bijna echt in dialoog.
Philip: In het begin gebruikten we de youtube chat, maar die is niet anoniem en zorgde weer voor een drempel bij de kijkers. We gebruiken deze enkel nog voor het helpen oplossen van technische problemen aan kijkerszijde of om snel meldingen te ontvangen van bv. problemen met klank…
We hebben dus alles zelf moeten uitvinden, bedenken, met trial en error. Maar dat is net de speeltuin die we zo leuk en boeiend vinden. We heten niet voor niets Neonerd Productions.
Dat leidt me naadloos naar de volgende vraag, wat waren de obstakels, de technische moeilijkheden?
Kevin: Het voornaamste obstakel is eigenlijk dat er geen software bestaat voor hetgeen we nu doen, streamen met 4 camera’s tegelijkertijd. We hebben dus alles zelf moeten uitvinden, bedenken, met trial en error. Maar dat is net de speeltuin die we zo leuk en boeiend vinden. We heten niet voor niets Neonerd Productions. Een klein voorbeeldje: elke camera werkt op een batterij. Wanneer je filmt is deze binnen de kortste keren plat, dus knutselden we een ‘valse’ batterij die constant geladen wordt via stroom tijdens de voorstelling
Philip: Natuurlijk blijven we volledig afhankelijk van externe diensten, het internet, You Tube, Mentimeter… We hebben ook al doende veel geleerd. Er zijn dingen die ons geen 2 keer overkomen, nu hebben we voldoende alternatieven, backups van alle toestellen en connecties. Wanneer er een probleem is kunnen we onmiddellijk overschakelen naar een alternatief zonder dat de kijker daar ook maar iets van merkt. We kunnen zelfs streamen via 4G als het moet…
Kevin: Vaak ligt het ook aan de gebruiker zelf, instelling van de computer, geluid… via de chat kunnen we die snel verhelpen.
Een laatste vraagje nog: zien jullie een toekomst in online voorstellingen en is er nog onontgonnen terrein?
Kevin: Absoluut. Vaak lees je ook als reactie dat de mensen het superleuk vinden om alles vanuit de luie zetel te kunnen zien, al dan niet met een drankje of hapje erbij. Ze moeten geen enkele inspanning leveren om zich te verplaatsen. Iedereen kan ook kijken, van de kust tot Limburg en dit tegelijkertijd. Ook voor organisatoren is het gemakkelijk, gewoon een moment pikken is voldoende, geen zaal boeken, geen catering bestellen, geen verplaatsingskosten, het aantal kijkers is quasi onbeperkt… Het is iets anders dan een fysieke voorstelling, maar in sommige gevallen een prima keuze.
Philip: En ook samen met de spelers is nog veel mogelijk, samen nieuwe vormen bedenken, onze creativiteit samen botvieren!
Kevin: Ja, en even van de gelegenheid gebruik maken om een oproep te doen naar de lezers om zich te abonneren op ons youtubekanaal. Dat is weinig moeite en een grote plus voor ons. Hoe meer abonnees, hoe toegankelijker Youtube wordt voor kwalitatieve upgrades. We zijn u alvast dankbaar!!
>> Op vrijdag 18 juni om 15u00 spelen we een publieke voorstelling vanuit de Neonerd Studio. Het is gratis en u aangeboden door Sociaal Economische Raad Vlaanderen. Thema: “Het wel en wee van telewerk“.
Aanmelden kan hier.